Jantelagen

• Jag tycker det är riktigt tråkigt i Sverige med den här jantelagen och den svenska avundsjuka. Det är ingen som har sagt detta direkt till mig men jag har hört från andra småföretagare att deras potentiella kunder inte vill gynna någon, att man hellre handlar från en stor kedja.

Hur märkligt är inte det? Man vill alltså hellre gynna något stort imperium där det sitter någon miljardär i toppen som gör att han kan köpa sitt 311 ferrari. Ägaren kanske till och med är utländsk?! (Vilket gör att pengarna även lämnar Sverige..)

Istället för att gynna någon lokal småföretagare som sliter häcken av sig och knappt får det att gå runt..?

Hur ändrar vi den synen?? Jag tror det stora problemet är att folk är så avundsjuka och tror att alla företagare är rika och giriga. Tänk om folk bara skulle veta hur svårt det är, hur mycket man slitit..

• Kul att du tar upp detta @Anna. Jag tänkte faktiskt skriva ett inlägg om den Svenska avundsjukan, kom på det efter att jag pratat med dig och min promenad i skogen idag (Supermysigt varmt idag)!

Jag tror att de flesta människor är avundsjuka eftersom de är lata själva. Det är samma effekt som när man håller på att drunkna, att man i panik försöker dra ner alla i skiten. Min tanke kring detta är att i Sverige har vi ett is lager ovanför oss som man måste bryta igenom. Det är mycket svårt att komma genom denna is men när man väl är en av 1000 som lyckas så är man homefree.

När man har lyckats så vill alla vara ens vän helt plötsligt men när man är i startfasen så vill oftast ingen hjälpa en. Men jag brukar tänka så här, den dagen jag blir rik så kommer jag ihåg vilka som var mina vänner och resten får ställa sig i kö och ta en nummerlapp ;)

Vet faktiskt inte vad vi kan göra åt detta iom att det ligger i vår natur att vara avundsjuka på varan. Själv så kanske jag är konstig men jag blir bara glad när det går bra för folk. Iom att jag är egenföretagare själv så vet jag hur mycket folk sliter och kan sätta ett värde på detta.

Vad tycker ni, finns det mer tankar kring detta?

Logga in för att posta

073-731 76 64   [email protected]

Ser ut som din anslutning till Tummen Ur gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.