Pris för domän med paket.

• Hej,

Har hamnat i en situation som jag kan behöva lite hjälp med. Driver sajten www.gotlandsved.se sedan 2013.

Har nu kommit till sikt att jag behöver göra mig av med detta som inkluderar hotell + upparbetad seo +
    Facebooksida med drygt 50 likes. Sajten toppar vid sök hos tex Google med t.ex. "ved Gotland". Dock halkat ner lite
    då sajten just installerats med WP och sedan "legat" ett tag.

Försäljningen är utannonserad på blocket "Gotland" och har efter 2 dygn nu blivit kontaktad av den personen
    som startade upp Gotlandsved AB. Denna firma startades komiskt nog upp kort efter att jag reg. domänen.
    Vi har aldrig försökt etablera kontakt med varann, förns tills nu, Han mejlade mig idag, Jag har dock inte svarat honom än.

Det är mitt företag Din hjälp fastighetsservice AB som äger sajten, men jag har kommit till sikt att det i dagsläget inte finns
    utrymme för tjänsten. Sajten drar besökare varje dag. Allt från +10 till +40. Väldigt olika. Ibland t.om. +60.

Sajten har senaste kvartalet fått ca 8-10 beställningar som täcker ca 40 kubik ( lika med bra) och ca 15-20 säck med björk.

I annons på blocket har jag endast skrivit - Pris enl. ök.

Nu är min fråga! Hur mycket kan jag rimligen ta ut? Själv tänkte jag lite smått 2500 kr exl. moms.
    Det ger utrymme för kostnader plus lite provision. Medan min kollega som egentligen har noll koll ang. sajter, är bonde och
    själv säljer ved. Han tycker jag skall begära 10 tkr. exl. moms. (med utrymme för prutning).

Nu behöver hjälp!

• Vad roligt att just den personen som driver Gotlandsved AB har hittat din annons! Han lär ju vara den som kan tänka sig att betala som mest för din sajt eftersom att han troligtvis väldigt gärna vill åt domänen, och Google placeringen! =)

Jag skulle nog sätta ett pris mitt emellan det du och din vän tänker, ca 7000 kr. För rätt person är sajten värd ännu mer, de pengarna får han lätt igen. Frågan är hur snabbt han får igen dem, och vilket pris som verkligen är värt att betala för honom. Han är kanske beredd att betala ännu mer för att få den, men ett för högt pris kan ju vara avskräckande, så det är svårt att veta vilka summor som är stora i hans värld.. men det kanske du har ett hum om?

Jag ska höra av mig till Mikael också och be honom gå in och läsa här. Han har längre erfarenhet av domäner och deras värde.

• Tjena Kenneth!

Kul att se ett fint inlägg från dig. Det där med att köpa och sälja domäner är lite knepigt att värdera. Allt handlar om efterfrågan på marknaden. Det finns ju folk som köper domännamn för 200 tusen.

Webmaster Network kan man sälja och köpa domäner så där kan du kolla. Alternativt Bolagsplatsen för att få en ide och se vad andra lägger sig i pris för att sälja ett bolag.

Det finns säkert massor med bra webbsidor där ute för att köpa och sälja domäner, Google är din vän!

• Försök ta reda på vad sajten + domänen kan vara värd för honom. Vad skulle du betala om du var han? Lägg ditt pris där! =)

• Tack både Martina & Mikael för era svar & tips.

Jo, jag har själv bollat frågan & mer eller mindre funderat i din bana Martina. Har nästan beslutat mig för att lägga mig runt 8500.
    Han kommer tjäna igen dom ganska lätt.

Jag har fått reda på ett ungefär, att hans provision per kubik, tex. ett lass om 30 kom ger hans bolag en marginal på ca 750 +-.

Jag själv fick den förfrågan av pot. kund för ca 2v sedan. Så det är ju inte så att domännamnet inte drar in pengar. Om man uttrycker det så.

• Jag tycker absolut du kan köra på 8500 kr då! 😊 Hoppas han nappar! Du får berätta för oss sen hur det gick 😊

• Det här med prissättning är alltid så himla svårt, precis som Mikael säger så går det att sälja domäner för helt sjuka summor. Allt beror ju på efterfrågan.. Nu är det ju lite mer än bara domänen som du säljer här med om jag förstår det rätt. Jag tycker att 10,000:- känns väldigt bra. Det är ju småpengar för ett etablerat bolag.

• Åter tack Martina & Anna för era svar.

Tar till mig era kommentarer helt. Beslut kommer nog ske lite senare ikväll. Har klurat sporadiskt hela helgen över detta.
    Prisidén kommer i högsta grad hamna mellan 8500-10 tkr.

Även ett tack till Mikael för dina tips om sajter som jag kan kolla upp. Skall besöka dessa.

Tack för er support. =)

• Hej!

Ett tag sedan jag skrev om affären kring gotlandsved.se

Processen har varit lite berg-o-dal bana. Hade från början 2 företag som visade intresse, men det blev inget.
    Processen blev åter upptagen för ca 2 veckor sedan, tillsammans med en 3:e intressent. Idag 150623, så blev det skriftligen klart
    att verksamheten (domän inkl. hotell + Facebooksida) blir såld.

Jag släpper inte hela "nyheten" nu direkt, utan återkommer med mer detaljer kring försäljningen när allt som allt är klart.

Jag sitter även som skribent på tummenur.nu, så kommer även där skriva ett inlägg om min lilla resa med gotllandsved.se
    .
    .
    .

Läs om mina andra projekt på kennethmeijer.se

• Toppen, bara att editera ditt inlägg sedan när du vill lägga in mer information :)

Logga in för att posta

Ser ut som din anslutning till Tummen Ur gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.