Varför firas Black Friday

• Jag har en fråga varför firas Black Friday och vilket land kom det från troligtvis USA eller?

2390E7EB00000578-2852585-Scrum_down_Customers_push_each_other_out_of_the_way_as_the_crowd-72_1417213372623.jpg

Dessutom varför heter det Black Friday och i USA firas Black Friday med större rabatter för annars så skulle detta på bilden inte hända!

• Vad är Black Friday?

Du undrar säkert vad denna dag är bra för. Black Friday är en dag ämnad för shopping och kommer ifrån USA så klart ;)

Amerikansk tradition

Thanksgiving, som på engelska betyder tacksägelse, är en religiös högtid som firas i flera länder, men som oftast mest förknippas med USA. På Thanksgiving är alla butiker stängda och den traditionella thanksgiving-middagen har knappast undgått någon i världen. Dagen efter Thanksgiving infaller Black Friday som kan jämföras med vår mellandagsrea.

Black Friday är den största shoppingdagen på hela året. Det är då butikerna rear ut sina varor och håller extraöppet för folk som vill julhandla. Den här speciella dagen för amerikanerna är startdagen för julhandeln och dagen har blivit så populär att den spridit sig till i stort sett hela världen och inte minst till Sverige.

Mina tankar

Själv så letade jag lite efter en ny telefon men iom att jag vet exakt vad jag vill ha plus att jag bara handlar elektronik i en viss butik så sluta det med att jag inte hitta något. Man bör dock vara försiktig med alla reor iom att många butiker försöker sälja ut en massa skit som inte alls är speciellt blillgit alls. Lite som Mediamarkt crap rea stuket :P

• Jaa, när jag hör det så går min tanke, ännu en svart dag för miljön och människors olycka.. Kan undra hur den marknadsföringen fortfarande kan fungera ? Är det inte Black friday, så är det något annat liknande jippo som ska firas ! Allt för att konsumenterna ska öppna sina plånböcker. Har vi inte nog med prylar ? Jag läste en artikel där en butik reade ut vattenkokare för 10 kr, och folk blev som galna ! Wtf..en produkt som normalt kostar ca 150 kr, är människor närapå berädda att gå över lik för... Vet inte om en ska skratta eller gråta.. Det märks även i online - världen med, det bombarderas ut reklam från alla håll. Jag vore tacksam om jag slapp det :)

• Jo visst är det tråkigt, men alla gillar gratis även fast de behöver sakerna eller ej. Vi lever i ett konsumtionssamhälle vilket är mycket svårt att ändra på :(

Logga in för att posta

Ser ut som din anslutning till Tummen Ur gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.